مهارت‌های عقلانی (1) (ویژه‌ی مربیانِ کودک و نوجوان)

عقلانیت نقطه‌ی عزیمتِ هر حرکتِ مهمی در معرفتِ اسلامی است؛ و استدلال‌گری، نوع خاصی از اندیشه است که با اهداف مختلفی از جمله اقناع و فهم از رهگذرِ گفتگو به کار می‌رود. مربیان برای تعاملِ عقلانی با نوجوانان، لازم است اولا خود (تا حدودی) با نظریه‌های استدلال آشنا باشند و ثانیا خود در استدلال‌گری مهارت یابند و ثالثا مهارتِ استدلال‌گری را با کودک/ نوجوان تمرین کنند. در دوره‌ی پیشِ رو، علاوه بر بخش‌هایی از معرفت‌شناسی و نظریه‌های استدلال به ابعادِ دینیِ استدلال و سبک‌شناسی استدلال‌های قرآن کریم نیز توجه می‌شود. طرح‌واره‌های استدلال را در موضوعات مختلفی از جمله استدلال‌های اخلاقی به کار خواهیم برد. درباره‌ی مطلق‌بودنِ عقلانیت، مطلق‌بودنِ اخلاق و نقشِ شهودها در معرفت‌شناسی سخن به میان می‌رود. مخاطبِ در دوره‌ی حاضر، مربیان کودک و نوجوان هستند.

این دوره در تابستان 1402 به صورت برخط برگزار شده است. ویدیوها و صوت‌های مربوط به این دوره را می‌توانید در این‌جا ببینید.

 

فهرستِ موضوعیِ جلسات:

جلسه‌ی یکم: ابعاد مختلف عقلانیت، تفکر و استدلال

جلسه‌ی دوم: نقدِ نسبی‌انگاری در بابِ عقلانیت

جلسه‌ی سوم: حدیثِ هشام و حدیثِ جنودِ عقل و جهل

جلسه‌ی چهارم: واقع‌انگاریِ اخلاقی (1)

جلسه‌ی پنجم: واقع‌انگاریِ اخلاقی (2) ، تقرب به صدق

جلسه‌ی ششم: نقشِ ظنون در استدلال‌های اخلاقی و فلسفی

جلسه‌ی هفتم: ظن مذموم و ممدوح در قرآن، ساختار معرفت و نقش شهود

جلسه‌ی هشتم: شهودهای عقلانی/ اخلاقی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا