آثار و اخبار
دوشنبه 29 خرداد 1402
حسین کامکار
عقلانیت نقطهی عزیمتِ هر حرکتِ مهمی در معرفتِ اسلامی است؛ و استدلالگری، نوع خاصی از اندیشه است که با اهداف مختلفی از جمله اقناع و فهم از رهگذرِ گفتگو به کار میرود. مربیان برای تعاملِ عقلانی با نوجوانان، لازم است اولا خود (تا حدودی) با نظریههای استدلال آشنا باشند و ثانیا خود در استدلالگری مهارت یابند و ثالثا مهارتِ استدلالگری را با کودک/ نوجوان تمرین کنند. در دورهی پیشِ رو، علاوه بر بخشهایی از معرفتشناسی و نظریههای استدلال به ابعادِ دینیِ استدلال و سبکشناسی استدلالهای قرآن کریم نیز توجه میشود. طرحوارههای استدلال را در موضوعات مختلفی از جمله استدلالهای اخلاقی به کار خواهیم برد. دربارهی مطلقبودنِ عقلانیت، مطلقبودنِ اخلاق و نقشِ شهودها در معرفتشناسی سخن به میان میرود. مخاطبِ در دورهی حاضر، مربیان کودک و نوجوان هستند.
این دوره در تابستان 1402 به صورت برخط برگزار شده است. ویدیوها و صوتهای مربوط به این دوره را میتوانید در اینجا ببینید.
فهرستِ موضوعیِ جلسات:
جلسهی یکم: ابعاد مختلف عقلانیت، تفکر و استدلال
جلسهی دوم: نقدِ نسبیانگاری در بابِ عقلانیت
جلسهی سوم: حدیثِ هشام و حدیثِ جنودِ عقل و جهل
جلسهی چهارم: واقعانگاریِ اخلاقی (1)
جلسهی پنجم: واقعانگاریِ اخلاقی (2) ، تقرب به صدق
جلسهی ششم: نقشِ ظنون در استدلالهای اخلاقی و فلسفی
جلسهی هفتم: ظن مذموم و ممدوح در قرآن، ساختار معرفت و نقش شهود
جلسهی هشتم: شهودهای عقلانی/ اخلاقی
نظری ثبت نشده است